Ínycsiklandó évkezdés, avagy variációk burgonyára

A burgonya számomra is megosztó étel: magas a szénhidrát tartalma és egyes orvosok szerint nem mindenkinek javasolt a fogyasztása. Saját tapasztalatunk azt mutatja, hogy kellő odafigyeléssel jól beilleszthető az étrendbe és szuper fogásakat készíthetünk belőle fillérekért.

A héjában sült krumpli

Erre a célra általában a kisebb méretű, sima külsejű, egészséges burgonyákat választjuk ki, jó alaposan megtisztítjuk a krumplikat, majd egy üres tepsibe helyezzük és betesszük sülni.

Célszerű sütéshez való krumplit vásárolni, ha nem saját termést használunk.

A héjában sült krumpli talán a legkedveltebb fogások közé tartozik nálunk családi körben, fűszerezésének csak a fantáziánk és a hangulatunk szab határt. Házi sertés-, kacsa- vagy libazsírral, vajjal, vagy éppen pirított füstölt szalonnával meglocsolva is fenséges fogás, még ha csak sót használunk a fűszerezéshez, akkor is.

A só kérdése joggal merülhet fel, nos itt engedd meg, hogy megosszam veled egy személyes tapasztalatomat: sokáig hallgattam az orvosoktól, hogy ne egyek túl sok sót, sőt egyáltalán ne használja sót a főzéshez, mert rendkívül káros és attól vizesedik a lában. Hmmm….évekig elhittem nekik ezt. A töréspont akkor következett be, amikor már néhány vizsgálati eredmény is romlani kezdett és a sóhiány kimutatható volt nálam. A lábam rettenetesen vizesedett… Ekkor eljött a pillanat, ami azt mondatta velem, hogy só ide vagy oda, tanácsok szintén, márpedig és megsózom, ami jól esik és lesz, ami lesz. Tudod mi történt? Egy nap sem telt el és kezdett távozni a “víz” a lábamból, csökkent a fájdalom és néhány nap múlva nem ismertem magamra.

No, ez az én történetem. Te mit kezdesz a sóval? Rád bízom.

A gőzölgő, héjában főtt burgonyánkat én kézzel törve szeretem tálalni. Ha a hangulatunk úgy kívánja füszerezzük is. Használhatunk egy-egy növényi fűszert magában, vagy ízkölteményt varázsolva keverhetjük őket bátran. A burgonya nagyon ízletes rozmaringgal, ami különös meditárrán ízvilágot kelt életre a tányérunkban. Sokszor fogyasztjuk kurkumával, római köménnyel, zöldborssal (egész), különféle paprikákkal, szerencsendióval.

A héjában sült krumplinál nem tudunk elmenni egy gyerekkori emlék melett, amit ha tehetsz (főleg nyáron) mindenképp próbálj ki: rakj tüzet a szabadban, csomagold a megtisztítot burgonyákat alufóliába, egy csomagba akár többet is és dobd a tűzbe. Ha nem idegenkedsz annyira a hamutól, akkor nem szükséges alufóliát használnod, nagymamáink sem tették. Az eredmény fenséges 🙂

Hámozva főzve

A burgonyát főzhetjük meghámozva sós vízben is. Ez az elkészítési technika valamelyest csökkenti a szénhidrát tartalmát a krumplinak. Frissen, melegen akár magában, de zsírral vagy vajjal bolondítva, a fent említett fűszerekkel keresztelve lélekmelengető vacsora lesz belőle.

Hátránya, hogy hidegen már annyira nem élvezetes a fogyasztása.

Sütve

A krumplit süthetjük nagyon sokféle módon. A sütéshez  a krumplit különféle formára is vághatjuk, szeletelhetjük, mintázhatjuk különféle vágószerszámokkal, attól függően, hogy milyen a hangulatunk, mennyi időt szeretnénk ezzel eltölteni vagy milyen speciális szerszámunk van kéznél.

A zsírban sütés lassítja a szénhidrát felszívódását és nagyon ízletessé teszi a végeredményt. Önálló fogásként savanyúsággal sózva és különfele fűszerekkel (például zöldfűszerek, rózsabors, fehérbors, zöldbors, curry, kurkuma, paprikák, édeskömény) bolondítva készíthetünk belőle családi lakomát.

A burgonya igazi univerzális alapanyag, ízvilága rendkívül sokféle fűszerrel harmonizál, keleti, marokkói fűszerkeverékeket is használhatunk hozzá.

Post Author: Kikapcs.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.