Mit főzzünk januárban?

Január könnyen lehet, hogy mifelénk az év leghidegebb hónapja, a megterhelő lakomákkal teli ünnepek után, amikor már semmit sem kívánunk, ennénk is meg nem is. Az ember ilyenkor csak téblábol a konyhában: mit főzzek? mit süssek? egyek vagy ne egyek? kérdésekkel a fejében.

Ilyenkor érdemes leülni és végiggondolni, hogy

  • mi lenne az, ami jól esne,
  • januárban is olyan alapanyagokból elkészíthető, amelyeket még nyáron, normális szezonban termesztettek, tehát viszonylag kevés káros permetezést kaphattak (persze ezt biztosan nem tudhatjuk, de talán ez a nézőpont reálisnak mondható), és mindezek mellett
  • ésszerű költségkeretek között mozog.

A “konyhapénz” egy család számára talán a legnagyobb kiadás, vérmérséklettől függően ez akár a családi kassza 40-60 %-át is kiteheti, ami rendkívül magas éppen ezért egy kis odafigyeléssel úgy spórolhatunk ennivalók elkészítésén, hogy nem mondtunk le a finom ételekről és egészségünkre is figyeltünk. A szervezetünk a finom ízeket kívánja, amiről a fűszerek sokszínű világa gondoskodik, éppen ezért érdemes kísérletezni velük.

Sokan közülünk küzdenek különféle betegségekkel, ételintoleranciával. Sajnos ezeket figyelembe kell venni, ezt ki-ki maga tudja megtenni. Cikkeinkben, írásainkban a takarékos és ízletes ételek elkészítésében segítünk, saját tapasztalatok, elkövetett hibáink és családunk régi hagyományai alapján. Éppen ezért, ha valamilyen ételt, hozzávalót nem fogyaszthatsz el bármilyen oknál fogva, akkor érdemes azon elgondolkodnod, hogy mivel tudod helyettesíteni, ami a diétádba belefér.

Nézzük milyen alapanyagokat választhatunk ki januárban a családunk számára, amiből ízletes, illatos, ínycsiklandó fogásokat varázsolhatunk az asztalra!

Burgonya (krumpli)

Sokan imádják, sokan nem fogyasztják, megosztó alapanyag – ez tény. Sokoldalóan elkészíthető, sokféle fajtája kapható az élelmiszer boltokban és szaküzletekben, erre érdemes odafigyelni a beszerzésnél: sütnivaló, főznivaló, saláta burgonya. Ha tehetjük (persze nem “szentírás”), akkor már a bevásárláskor válasszunk a főzési célunknak megfelelő burgonyát. Szénhidrát tartalma jelentős, főzve némileg veszít belőle, zsírban (igen, zsírban, nem olajban!, mert az nem egészséges, de erről majd egy másik cikkben mesélünk) sütve lassabb a felszívódása.

Mi azt gondoljuk, hogy mértékkel, minden fogyasztható és ha jól esik, akkor a szervezetednek arra van szüksége (természetesen, ha épp egy diétát tartasz, akkor annak keretein belül, mert a diétád megszegésére semmiképpen nem szeretnénk buzdítani!).

Édesburgonya

Elkészítési lehetőségei nagyon hasonlóak a burgonya által nyújtott sokszínű lehetőségeknek, íze édeskés, sütőtökhöz tudnánk hasonlítani, állaga a burgonyához nagyon közelít. Dietetikusok szerint egészségesebb, mint a burgonya. Nos, ízlés, diéta vagy akár hangulat kérdése, hogy melyiket választod vagy akár felváltva fogyaszthatod. Árát tekintve jóval drágább, mint a burgonya.

Savanyú káposzta

A legjobb, ha otthon készíted, hagyományos “családi” recept alapján, vegyszer- és adalékmentesen. Megfelelő körültekintéssel kezelve évekig eláll a pincében. Rendkívül egészséges, tápanyagdús, vitamindús – nem lehet lemondani róla. Pénztárcabarát étel, több kedvenc elkészítési módját is megosztjuk veled hamarosan.

Cékla

Nagyon divatos mostanában a “szuperfood” kifejezés, bár mi magunk nem kedveljük, a jelentése a cékla (is) abszolút igaz. Kiadós és költségkímélő, de annál egészségesebb étel. Főzve, sütve, párolva, köretként, főételként, levesként is tökéletes.

Alma

Sokoldalú, vitaminforrás, “távol tartja az orvost” a népi mondás szerint, ha naponta egyet elfogyasztunk belőle. Fogyaszthatjuk nyersen, levesként, köretként, sütve, salátába keverve, és még számos módon.

Ne feledd, hogy ezek az alapanyagok olyan ötletek a januári ételek megtervezéséhez, melyet gazdaságosnak, ízletesnek és mértékkel fogyasztva egészségesnek tartunk.

Nagyon szeretünk kísérletezni, új dolgokat kipróbálni, így hát következő cikkünkben összegyűjtünk néhány ötletet a fenti alapanyagok ínycsiklandó elkészítéséhez.

Post Author: Kikapcs.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.